Autografi vai kopio? Leevi Madetojan nimikirjoitus sävellyskäsikirjoituksen autenttisuuden arvioinnissa
Mäkilä, Sasha (2023)
Mäkilä, Sasha
Suomen sukututkimusseura
2023
0016-6898
Mäkilä, S. (2023). Autografi vai kopio? Leevi Madetojan nimikirjoitus sävellyskäsikirjoituksen autenttisuuden arvioinnissa. Genos, 94(1), 2–19.
lehtiartikkeli
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401315073
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401315073
Tiivistelmä
Leevi Antti Madetoja (1887–1947) oli oululaissyntyinen, Helsingissä suurimman osan elämäänsä asunut säveltäjä, joka muistetaan erityisesti suuren suosion saaneesta oopperastaan Pohjalaisia, sekä laajasta kuorotuotannostaan. Valtaosa Madetojan sävellystuotannosta on edelleen painattamatta, joten se on olemassa ainoastaan käsikirjoituskopioina maamme eri arkistoissa ja nuotistoissa. Nuottikäsikirjoitusta tutkivan ensimmäinen tehtävä on yleensä sen seikan selvittäminen, onko käsikirjoitus lähtöisin säveltäjän kynästä, vai onko se jonkun muun kopioima. Musiikintutkijoiden päähuomio kiinnittyy tavallisesti nuottikirjoitukseen, mutta jo nuottilehden yläkulmaan kirjoitettu säveltäjän nimi saattaa paljastaa uutta tietoa kirjoittajasta. Tässä artikkelissa tutustutaan säveltäjän omakätisen nimikirjoituksen piirteisiin ja otetaan sen jälkeen tarkastelun alle esimerkinomaisesti joukko sellaisia Madetojan teosten nuottikäsikirjoituksia, joiden tekijän henkilöllisyydestä ei aiemmin ole ollut täyttä varmuutta.